Translate

woensdag 26 april 2023

Duo-expositie bij KunstRondeVenen



Duo-expositie bij KunstRondeVenen

Van 4 tot en met 13 mei



Expositie in winkelcentrum De Lindeboom in Mijdrecht

MIJDRECHT- Van 4 tot en met 13 mei is er in de galerie van KunstRondeVenen, in winkelcentrum De Lindeboom in Mijdrecht een expositie ingericht met beelden van Hedy Jagtman en schilderijen van Ira Rost. De galerie is geopend van donderdag tot en met zaterdag van 11 tot 16 uur. De kunstenaars zijn zelf in de galerie aanwezig.


Hedy Jagtman, samen op weg
Hedy Jagtman, samen op weg


Hedy Jagtman - Women's Circle
Hedy Jagtman - Women's Circle 


Hedy Jagtman

Rond 2000 maakte Hedy Jagtman haar eerste beeldje van speksteen tijdens een vakantie in Doetinchem. Eenmaal thuis heeft zij nog een seizoen les genomen bij Henny Heijnen in Amstelhoek. Door tijdgebrek en vele andere hobby’s verdween het beeldhouwen een aantal jaren naar de achtergrond. Sinds oktober 2014 heeft zij het beeldhouwen weer actief opgepakt. Zij volgde lessen bij Corinne Bredemeijer, van Atelier van Steen tot Beeld. Sinds een aantal jaren volgt zij regelmatig workshops bij Marjolein Berger-Vos, van IntoTuition, en daarnaast werkt zij thuis aan haar beelden. Over haar werkwijze zegt Hedy: ‘Ik haal uit de steen wat er al in verborgen zit, dit proces gaat vaak onbewust. Ik ‘luister’ naar de steen, volg het lijnenspel van de steen en wordt me soms bewust van een bepaalde vorm of tekening in de steen die mij opvalt. Zoals bijvoorbeeld met het beeld ‘Samen op weg’. Ook kan ik soms vol verwondering en ontroering naar mijn eigen beelden kijken, als ik opeens besef en voel wat er onder mijn handen mag ontstaan, zoals bij ‘Women’s Circle.’ De soorten stenen waar Hedy mee werkt zijn speksteen, albast en serpentijn. De beelden, die zij ook verkoopt, zijn te zien op haar website, www.hedyjagtman.nl en haar Facebook-pagina ‘Beelden-en-meer’. Haar werk zal ook te zien zijn tijdens de atelierrouteroute van KunstRondeVenen, op 27 en 28 mei op haar eigen locatie, Dr. Schaepmanplantsoen 25 in Mijdrecht.

Ira Rost
Ira Rost


Ira Rost

Ira Rost schildert en tekent al van jongs af aan. De laatste zeven jaar volgt zij regelmatig lessen en masterclasses. Zij schildert bij voorkeur realistisch, maar af en toe experimenteert zij door losser en abstracter te schilderen. Soms werkt zij met acryl maar het mooiste resultaat bereikt zij met olieverf. Ira vertelt: ‘De oude meesters inspireren mij enorm en met name het gebruik van licht en donker, maar eveneens stofuitdrukkingen en de bewegingen daarvan. In de expositie toon ik drie danseressen met verschillende bewegingen van voile en satijn. Het meest realistische wat ik ooit geschilderd heb is “het meisje in kant”. Als je voor haar staat kijkt ze je ook echt aan.’ Ira toont in de expositie tevens een “ander meisje met de parel” , met een prachtige donkere huid. Zij hoopt dat de bezoekers van de expositie net zo zullen genieten van haar werken, als dat zij heeft gedaan bij het maken daarvan.


Ira Rost
Ira Rost


Verder informatie

Voor meer informatie over KunstRondeVenen en de aangekondigde atelierroute verwijzen wij naar www.kunstrondevenen.nl  of naar de Facebook-pagina van de vereniging.










Meer informatie over Team Jetje