Translate

donderdag 16 oktober 2025

Geef altijd iets extra’s of hoe kleine gebaren je kunstverkoop groot kunnen maken

Geef altijd iets extra’s of hoe kleine gebaren je kunstverkoop groot kunnen maken (samenvatting)


In de competitieve wereld van kunstverkoop draait succes niet alleen om het maken van kunst, maar ook om de ervaring die je jouw klanten biedt. Klanten kopen niet zomaar een schilderij of beeld, ze investeren in emotie, verhaal en beleving. Door hen iets extra’s te geven, versterk je die ervaring. Dat kan variëren van een klein boekje met jouw verhaal, een persoonlijk kaartje, een certificaat van echtheid van het kunstwerk of zelfs exclusieve toegang tot een volgende expositie.




Het effect van zulke gebaren is groter dan je denkt. Klanten voelen zich gewaardeerd, krijgen het gevoel dat ze meer ontvangen dan waarvoor ze hebben betaald en vertellen sneller hun positieve ervaring aan anderen. Dit zorgt niet alleen voor herhaalaankopen, maar ook voor gratis mond-tot-mondreclame.

Kleine geschenken of relatie-items zoals kalenders, notitieboekjes of prints zorgen bovendien voor een blijvende herinnering. Elke keer dat de klant dit ziet of gebruikt, word jij als kunstenaar opnieuw in hun gedachten gebracht. Op de lange termijn helpt dit om een loyale klantenkring op te bouwen.

Kortom: Door iets extra’s te bieden investeer je in duurzame relaties, meer tevreden klanten en een sterker merk. Het zijn vaak de kleine details die het grootste verschil maken in de kunstwereld.

Zie op https://www.facebook.com/groups/kunstportaalactief/permalink/1132065808565067/ voor het gehele verhaal over relatiegeschenken in de kunst

Een belegging in kunst hoort in elke portfolio thuis

Een belegging in kunst hoort in elke portfolio thuis
Maar ook bij kunst is kennis van groter belang dan geld