Translate

woensdag 8 oktober 2025

Waarom kunstenaars juist nog méér moeten adverteren dan fastfoodketens

Waarom kunstenaars juist nog méér moeten adverteren dan fastfoodketens (samenvatting)


Veel kunstenaars onderschatten het belang van zichtbaarheid. Ze vertrouwen op talent en kwaliteit, maar vergeten dat mensen hun werk pas kunnen waarderen als ze weten dat het bestaat. Daarom is adverteren geen bijzaak, maar een noodzaak. Fastfoodketens zoals McDonald’s investeren miljoenen in reclame, niet omdat hun product uniek is, maar omdat ze begrijpen dat zichtbaarheid omzet oplevert. Kunstenaars kunnen daarvan leren: jouw werk is bijzonder, maar zonder promotie blijft het onopgemerkt. 

 


Adverteren hoeft niet duur te zijn – regelmatige posts op sociale media, kleine advertenties, nieuwsbrieven of lokale samenwerkingen kunnen al een groot verschil maken. De sleutel is herhaling en herkenbaarheid: hoe vaker mensen jouw kunst zien, hoe meer vertrouwen en verbondenheid ontstaat. Kunst kopen is immers een persoonlijke beslissing; mensen willen het gevoel hebben dat ze jou kennen en jouw verhaal begrijpen. Kies een manier van adverteren die bij je past – schrijven, fotograferen, filmen of samenwerken – en doe dat consequent. 

 

Niet één grote actie, maar steeds opnieuw kleine signalen die laten zien dat jij er bent. In een wereld vol prikkels is herhaling de sleutel tot herkenning. Begin vandaag nog, kies één kanaal en deel je werk drie keer per week. 

 

Zo bouw je stap voor stap aan zichtbaarheid, vertrouwen en uiteindelijk verkoop. Durf gezien te worden. 


Begin op: https://www.facebook.com/groups/kunstportaalactief/permalink/1125351889236459/  

Een belegging in kunst hoort in elke portfolio thuis

Een belegging in kunst hoort in elke portfolio thuis
Maar ook bij kunst is kennis van groter belang dan geld