Translate

zondag 28 april 2024

Kan Mondriaan dansen?

Kunst, fotografie en modelwerk | Kan Mondriaan dansen?


Piet Mondriaan maakte mooie werken van rechthoekige vlakverdeling en met beperkt kleurgebruik. Er zit beweging in. Enkele jaren geleden maakte ik met die kleuren een  reliëf,  90x60cm, maar dan met ronde vormen (zie hier onder). 

Onvoorspelbaar door Mari Kapteijns
Onvoorspelbaar door Mari Kapteijns



Ik noemde het ‘Onvoorspelbaar’ met het gedichtje:

Onvoorspelbaar


Leven geeft kleur
niet te vangen
in hokjes
grillig
en onvoorspelbaar
met zachte rondingen

Piet Mondriaan maakte ook Victory Boogie Woogie een werk met veel beweging;  het beeld van ‘De overwinning van levensvreugde en vrijheid’. Het zijn briljant gesitueerde ‘vakjes’. Maar het bleef abstract. 

Recent kwam ik op het idee om de vrijheid en levensvreugde op een andere, maar wel abstracte, wijze weer te geven met gebruik van de kleuren blauw, zwart, rood, geel en wit. Maar dan ook met vlakverdeling. 






De dansbeweging geeft mij een vrij gevoel en levensvreugde en daarom koos ik die vorm. Mijn meest recente werk (nog twee in ontwikkeling) van 70x50cm heb ik vandaag op facebook geplaatst. 

Dit werk inspireerde wederom de dichter-kunstenaar Nico van Wijk met het volgende gedicht:

Hoe hoog heft zij haar hoofd!
Hoe ver haar armen reiken!
Haar benen schrijven lange lijnen.

Zij is niet hier,
zij leeft in haar domeinen
waar grenzen wijken,
geen vreemde ogen dwingend kijken
schaduwen haar niet bereiken.
Zij danst.

Meer informatie over Team Jetje