Translate

zaterdag 1 september 2012

Hoed(t) u voor textiel in de Orangerie


Op 16 september vindt om 15.30 uur de opening plaats van een expositie van het textielcollectief Wij4en, bestaande uit Marianne, Hanneke, Mania  en Tineke, en van de hoedenontwerpsters Sietje, Clementine en Lenny.
De expositie, met als titel ‘Hoed(t) u voor textiel’ wordt ingericht in de Orangerie, in het Amstelpark, Europaboulevard 22 in Amsterdam.
Tijdens de opening zal er een optreden zijn van  Het Breedkoor, onder leiding van Rita Reijmers.
De expositie duurt tot en met 30 september en is van donderdag tot en met zondag te bezichtigen van 12 tot 17 uur.

vrijdag 31 augustus 2012

Expositie in de Orangerie in het Amstelpark

Onder de titel 'Maar...de kunst gaat door...In de Orangerie' exposeert een groep Amsterdamse kunstenaars, die deze kas al vele jaren als hun vaste plek beschouwen: Fons Heynsbroek, Hilly van Eerten, Gerben van der Meer, Ben Vollers, Daan Lemaire, Ann Porcelijn, Steven Werner, Hanny van Glabbeek en Regis Bouvier tonen gevarieerd werk. Olieverfschilderijen, werk op papier, gouaches, ruimtelijk werk, glaskunst en grafiek.
De expositie is geopend van donderdag tot en met zondag, van 12 tot 17 uur. Laatste dag 9 september.
De Orangerie vindt u op loopafstand van station RAI in het Amstelpark, aan de Europaboulevard in Amsterdam.

Foto: Hilly van Eerten bij twee van haar monorpints.

donderdag 30 augustus 2012

Modeltekenen en -schilderen bij Ivo Winnubst

Voor het 4de jaar start Afterdaan de cursus portret en model onder leiding van beeldend kunstenaar Ivo Winnubst. In het atelier van Afterdaan, Carstensdijk 148 in Elim, bij Hoogeveen, wordt afwisselend op de woensdag - of donderdagavond les gegeven in het tekenen naar levend model, zowel naakt, gekleed als portret.
Veel van de avonden zal gewerkt worden met een thematische aanpak waarbij ‘Inspired By’ een uiterst handig vertrekpunt is, met name ook voor beginners. Stijl, techniek en uitgangspunten van bekende en minder bekende kunstenaars, uit heden en verleden, vormen daarbij de inspiratie. Mede daardoor zal ook een stukje kunstgeschiedenis nuttige aandacht krijgen binnen de lessen.
De cursus bestaat per kwartaal uit 13 lessen van 2.5 uur, waarvan tussentijds een kleine pauze. Wisselend op de woensdag of donderdagavond van 19.30 - 22.00 uur. De kosten per kwartaal bedragen € 225. Er is plaats voor maximaal tien cursisten.
Er heerst een prettige werksfeer, waarbij voortdurend technische en artistieke aanwijzigingen worden gegeven, al naar gelang de behoefte en reeds aanwezige vaardigheid van de deelnemers.
Door de individuele aanpak kan een ieder op zijn eigen niveau zich laten inspireren en zijn eigen vormgeving en stijl ontwikkelen: tekenend of schilderend, in zwart/wit of kleur, het hele model of een deel ervan, figuratief of realistisch, expressief of naturalistisch.
Daarbij zullen eigenschappen als goed waarnemen, ruimtelijk inzicht en doorzettingsvermogen van de cursist in de loop van de cursus een heel eind op weg worden geholpen.

dinsdag 28 augustus 2012

Eerbetoon aan ant-rookmagiër Jasper Grootveld

Van vrijdag 7 tot en met zondag 23 september komt in de Oosterkerk een overzichtstentoonstelling van het werk van Robert Jasper Grootveld (1932-2009) met materiaal en voorwerpen van Grootveld zelf en met 88 foto’s van Cor Jaring.
De Oosterkerk is gevestigd aan de Kleine Wittenburgerstraat 1 in Amsterdam. De opening vindt plaats op vrijdag 7 september van 16 tot 18 uur.
Cor Jaring kan beschouwd worden als de 'Hoffotograaf'' van Robert Jasper Grootveld en heeft de belangrijkste gebeurtenissen in Amsterdam van de woelige jaren '60 uit de vorige eeuw met zijn camera vastgelegd.
In 1961 werd hij anti-rookmagiër, zoals hij het zelf noemde. Op allerlei affiches met reclame voor sigaretten zette hij een grote letter 'K' (voor kanker). In december 1961 werd hij hiervoor gearresteerd en gevangen gezet. Vervolgens organiseerde hij manifestaties, zogenaamde 'happenings', in een tot 'anti-rooktempel' omgedoopte garage van Nicolaas Kroese aan de Korte Leidsedwarsstraat in Amsterdam. Onder de toeschouwers bevonden zich onder anderen Harry Mulisch en Ramses Shaffy. Enkele weken na de ingebruikname stak Grootveld de tempel in brand. Hij werd hiervoor tot een voorwaardelijke gevangenisstraf veroordeeld.
Grootveld organiseerde ook 'happenings' rond het beeld van 'het Lieverdje' op het Spui in Amsterdam. In de tentoonstelling zijn foto's van Loek Schenk te zien van de Drijvende Tuinen van Robert Jasper Grootveld.
Aat Veldhoen is in de tentoonstelling vertegenwoordigd met een geschilderd naaktportret van Grootveld. Ook hangt er een portret van Grootveld, geschilderd door Jan Bianchi.
De expositie in de Oosterkerk is te bezoeken van maandag tot en met vrijdag van 10 tot 16uur en na afloop van concerten.
De tentoonstelling is onderdeel van de manifestatie “Happening op het Water”, een hommage aan Robert Jasper Grootveld, die in september in en op de grachten van Amsterdam wordt georganiseerd.
In de Entrepot Haven zijn alle Drijvende Tuinen van Robert Jasper Grootveld te bezichtigen. Op zo'n tuin had Grootveld indertijd een kwekerij van wietplantjes.
Robert Jasper Grootveld overleed begin 2009 op 76-jarige leeftijd en is begraven op de begraafplaats Zorgvlied aan de Amstel in Amsterdam.

Open Art Fair in Jaarbeurs Utrecht

De eerste lustrum-editie van de Open Art Fair vindt plaats van dinsdag 11 tot en met zaterdag 15 september 2012 in de Jaarbeurs aan het Jaarbeursplein in Utrecht en is dagelijks geopend van 10 tot 17.30 uur.
De Open Art Fair is een kunstbeurs voor iedereen. Voor kenners en liefhebbers, door professionele galeries uit binnen- en buitenland en met de meest uiteenlopende vormen van hedendaagse kunst. Of u nu van schilder- of beeldhouwkunst houdt, van glas, keramiek of sieraden - op de Open Art Fair zijn alle kunstuitingen te zien en te koop.

Bezoekers kunnen dit jaar op één toegangskaart zowel de Open Art Fair als de 50PlusBeurs bezoeken en tussen beide beurzen zijn diverse doorgangen.
Ter gelegenheid van het 5-jarig jubileum van de Open Art Fair vindt dit jaar een bijzondere prijsvraagactie plaats.
Elke bezoeker aan de beurs maakt dit jaar kans op één van de tien waardecheques van maar liefst € 1.000, te besteden bij één van de aan de actie deelnemende galeries op de Open Art Fair.
In het programmaboek vindt de bezoeker een bon waarop deze kan aangeven bij welke galerie hij of zij de prijs zou willen verzilveren. Direct na afloop van de beurs worden de tien waardecheques verloot en krijgen de winnaars bericht.



Op de website van de Open Art Fair is ondermeer een lijst te zien van deelnemende galeries. Eén van de deelnemers is Vera Bakker van New Place Art Gallery. Tijdens de Open Art Fair presenteert New Place Art Gallery schilderkunst van Peter van den Borne en Irina Khabibova, fotografie van Henri Senders (foto) en het project Marble Metaphysics (handgemaakte marmeren beelden). De galerie is in ’s-Hertogenbosch gevestigd.

De toegangsprijs tot de kunstbeurs bedraagt € 20 euro, maar in de voorverkoop, via de website, € 13.

Foto: Henri Senders, ‘Sunday Morning in November’, 2010, fotografie, 80 x 60 cm

Storm Galerie verhuist

We lazen het op Facebook. Storm Galerie verhuist over enkele dagen van de Van Baerlestraat naar haar nieuwe locatie aan de Brouwersgracht 157-159 in Amsterdam, het voormalige Maitreya Boeddhistisch Centrum.
De galerie is onconventioneel, betaalbaar en veelzijdig. STORM galerie is een initiatief van kunstenares Martine Mulder. Met haar vrije geest en ‘smaak voor het ongewone’ creëerde ze een laagdrempelige plek waar je net dat schilderij of beeld kunt vinden waar je al een tijd naar zoekt. Een galerie zonder blabla, waar onverwachte dingen gebeuren.
Geld verdienen is niet de belangrijkste doelstelling van Storm Galerie. Ook kunstenaars met minder commercieel werk komen aan bod. Naast de doorlopende expo ‘Diversity’, met werk van vijftien wisselende kunstenaars zijn er regelmatig kleine kunstevenementen, zoals ‘Storm op Zondag’ en ‘Art Present’.
De openingstijden van Storm Galerie zijn op dinsdag en woensdag van 14 tot 19 uur en op zaterdag van 12 tot 17 uur. Naar verwachting opent de nieuwe galerie op 12 september haar deuren.

maandag 27 augustus 2012

Expositie in Het Weefhuis

Vet cool

Laatst hoorde ik op de radio een uitspraak die mij navolgend geschiedenisje in het geheugen bracht. Nog even niet verklappen.

J. en zijn vriendin M. zullen een weekje met vakantie gaan, lekker samen, buiten de schoolvakantie om, dus zonder de zoon des huizes (hierna aan te duiden als “de zoon”). Hij moet nog een paar dagen naar school, en hard aanpoten in verband met belangrijke proefwerken en inhaallessen - ik zal hem daarbij helpen, overhoren, bijlessen geven en bovendien op hem en het huis passen. De zoon is net in de “lastige” leeftijd, hij oogt als een puber, nog uit het pre-MacDonald tijdperk, slungelige armen en benen, grote handen en voeten, klunzig, verlegen en toch ook een tikkie brutaal. J. & M. hebben nogal wat met hem te stellen, vertelden ze eerder en ze hopen dan ook dat hij mij zal sparen. En ik moet zeggen, hij geeft me helemaal geen last, integendeel, we kunnen het samen goed vinden, de bijlessen verlopen in prima stemming, hij is een gewillige leerling en komt vaak met nieuwe ideeën.

Een van die ideeën betreft het welkomstdiner voor wanneer J. & M. thuis komen: pannenkoeken volgens een recept wat hij ergens op het internet heeft gevonden, iets met vlees en groenten, eigenlijk meer een soort boerenpannenkoek maar dan anders. Ik juich zijn idee meteen toe, het ontslaat mij van de vervelende klus om voor vier mensen te moeten koken. Op de dag voorafgaand aan de thuiskomst gaan we samen naar de supermarkt om alle ingrediënten in te kopen. Reeds heb ik een blik geworpen op het recept, zoals gedownload en uitgeprint; niet heel eenvoudig, dat moet gezegd, er zullen maar liefst drie pannen aan te pas komen, en aardig wat gedoe met timing, wat eerst gaar moet en wat pas later, enfin, eigenlijk niets voor een beginnend keukenprins, maar goed, ik heb het hart niet om tegen hem in te gaan. Hij verheugt zich er enorm op, te oordelen naar zijn glunderende ogen. Het uur breekt aan, we hebben alle benodigdheden op het aanrecht uitgestald, de pannen gereed voor gebruik, het messenblok, vorken en lepels en...kom hoe heet zo’n metalen schep aan een steel waarmee je platte gerechten uit de koekenpan wipt...nu ja, zo’n ding dus, en diverse andere utensiliën (mooi woord), alles strak naast elkaar neergelegd op een witte theedoek bij het fornuis - het tafereel heeft veel weg van het instrumentarium in een operatiekamer. Ons recept is vastgeplakt aan een keukenkastje boven het aanrecht, onze ogen kunnen er gemakkelijk bij, ook de mijne, op 160 centimeter hoogte.

De klok wijst half vijf aan, tussen zes en half zeven zullen J. & M. op de stoep staan, het spul kan beginnen. De zoon maakt het beslag aan in een grote witte kom, kijk hoe hij de bloem uit het pak in de kom schudt, de melk er met kleine scheutjes tegelijk bij giet, de eieren een voor een stukbreekt op de porseleinen rand. Hij had in de supermarkt resoluut de kant-en-klare pannenkoeken mix afgewezen: “Nee joh, dat staat niet in het recept, dan klopt het niet meer, en het is ook niet leuk!” OK, alles vers, alles apart, zoals oma het deed! Nu klopt hij de hele mikmak door elkaar, met een elektrische mixer, dat wel: “De klonten hebben gemaakt dat de mixers werden uitgevonden,” verklaart hij, het puntje van zijn tong tussen zijn tanden, een en al aandacht voor zijn kokkerellen. Ik mag alleen maar handelen op zijn aanwijzingen en ik houd mij er strikt aan, ofschoon ik hier en daar bedenkingen ontwikkel; weet hij dat die worstjes en volvette varkensgehaktballen - vulling voor de toekomstige pannenkoeken - in hun eigen vet kunnen gaar braden? Toch laat ik gehoorzaam een enorme kluit boter die hij zelf heeft afgewogen, in de vleespan glijden. Weet hij ook dat de gesneden groenten, die straks in de wokpan gaan, water zullen uitzweten en de diepe plas olie opnemen? Maar ik zeg niets, dit is zijn feestje.


Terwijl het vlees onder een gesloten deksel zachtjes ligt dood te sudderen, smelt nieuwe boter in de koekenpan om de eerste pannenkoek onbevlekt te kunnen ontvangen - zie hoe het beslag uit de sleef stroomt en zich voortplant door de bubbelende hete boter tot de gehele panbodem is bekleed. Na een minuut besluit de zoon mij zijn kunsten te laten zien: hij pakt de pan met beide handen van het vuur, gaat middenin de keuken staan, de voeten iets uit elkaar, en hopla! Daar schiet de bleke ronde schijf de lucht in om keurig op de ongebakken zijde in de pan te landen! We juichen allebei. “Had je niet gedacht he?!” roept hij triomfantelijk. En zo gaat het door, de ene pannenkoek na de andere wordt perfect afgeleverd op de wachtende schaal. Hoewel “perfect” discutabel is, gezien de dikte van deze koeken, ik durf er geen eed op te doen, maar 6 mm komt aardig in de richting. Ook hiervan zeg ik niets. Terwijl de zoon in de weer is met de koeken schep ik de groenten om en om door de vet-oceaan in de wokpan en keer de verzadigde worsten en gehaktballen op hun andere zijde. De zoon kijkt met mij mee en trekt een teleurgesteld gezicht bij het zien van de barsten in de worstvellen waar de inhoud uitpuilt - en wat mooie ronde gehaktballen hadden moeten worden, blijken te zijn uiteengevallen - als slordige brokken dobberen ze door het vet. “Zo kunnen we ze niet meer in plakken snijden!” roep de zoon uit. Even lijkt de situatie hopeloos maar dan heeft hij een idee. Hij grijpt een flinke vork waarmee hij zowel worsten als ballen genadeloos aan gort prakt; woest gaat de vork tekeer totdat al het vlees een grijze rulle massa is. “Nu moeten we zorgen dat het een beetje aan elkaar blijft plakken,”zegt hij en reikt naar de zak oude geraspte kaas. Wanneer ik hem er voorzichtig op attent maak dat de kaas bedoeld is om *desgewenst* over de gevulde pannenkoek te strooien, eenmaal op tafel, kijkt hij mij aan als om te zeggen ‘“Bemoei je er niet mee”.

Het is zeven uur. We zitten aan de feestelijk gedekte tafel, J. & M., de zoon en ikzelf. Trots heeft eerder genoemde aangekondigd dat het diner geheel door hem is bereid, bijgestaan door zijn hulpkok (goedkeurend knikje in mijn richting) en nu is dan het moment suprême aangebroken waarop de deksels van de schalen gaan. De zoon ontbloot de pannenkoeken, nog warm van de oven waarin zij hun lot afwachtten: een hoge stapel, het zijn er minstens tien - door de warmte van de oven hebben zij de kans gekregen uit te zetten, zodat de gemiddelde dikte 7 millimeter zal bedragen. Ze glanzen. Dan wordt de vleesmassa aan ons geopenbaard: een hoge berg overgoten met een zachte laag ketchup, hier en daar tegen de hellingen hangt een groene olijf. J. & M. buigen licht naar voren om de geuren op te snuiven, hun gezichten drukken verrassing uit, maar ergens bespeur ik een zekere reserve. Tot slot gaat de deksel van de groentenschaal: de aubergine, tomaat, prei, wortel, champignons en kool liggen comfortabel ingebed in een onwrikbare soep van vet en bindmiddel. Iedereen tilt nu beurtelings een dikke pannenkoek op zijn bord, om er vervolgens een lepel vlees over uit te spreiden. Wanneer een kluit vlees loskomt uit de berg trekt deze kaasdraden achter zich aan die de eter met enige moeite van het tafelkleed moet afhouden. Wat was het trouwens wat ik laatst op de radio hoorde? Deze uitspraak: “Iedere poging om een mislukt gerecht te verbeteren zal het alleen nog maar erger maken.”

We eten, dat wil zeggen, iedereen werkt zich zo goed en kwaad als het gaat door zijn of haar opgerolde en met half gestold vet, vlees en groente gevulde pannenkoek heen. “Cool recept joh!” roept M. in een poging de zware stemming wat te verlichten. “Vet cool toch!?” roept de zoon terug.

Mabel Amber

Amsterdam, 26 augustus 2012

zondag 26 augustus 2012

Christa Logman biedt cursus aan

Kunstenares Christa Logman organiseert voor de regio Aalsmeer, Ronde Venen, Uithoorn en Ouder-Amstel teken- en schilderlessen.
Op dinsdag 11 september start een nieuwe serie teken- en schilderlessen. De cursus bestaat uit vijf lessen op de dinsdagavond van 19.15 tot 21.30 uur, om de paar weken.
In deze cursus leert u over compositie en dieptewerking, over hiërarchie en plasticiteit en nog veel meer. Het maximum aantal deelnemers is op zes vastgesteld, oopdat elke deelnemer veel aandacht kan krijgen. De prijs bedraagt € 125, inclusief btw. Hierin is inbegrepen eenvoudig tekenmateriaal, handouts en koffie of thee. Voor elke persoon die u extra aanmeldt krijgt uzelf 10% korting.
U bent vrij om te werken met uw eigen materiaal. Als u penselen, doek en verf meebrengt, kunt u dus ook werken aan een eigen schilderij en daarbij dan van de begeleiding profiteren.
De cursusdata zijn 11 en 25 september, 9 oktober, 6 en 20 november Voor meer informatie kunt u bellen naar 06-1965 6345; bij voorkeur tussen 17 en 18 uur . U kunt ook een email sturen naar info@xarts.nl

zaterdag 25 augustus 2012

MainportArt Prikbord operationeel

Zoals bekend huldigen we bij Mainport Art Productions het maar al te vaak bewezen principe dat op het gebied van websites 1 + 1 aanzienlijk meer dan 2 is. Websites gedijen verreweg het beste in een netwerk van sites uit dezelfde branche. De synergie kan dan enorm zijn.

Handig is dan als dit netwerk een aantal sites bevat die niets anders doen dan verkeer naar het netwerk als geheel trekken en daarmee indirect weer naar de websites van de individuele deelnemers. Een dergelijke site mag daarbij breder opgezet zijn dan alleen de onderwerpen die in het netwerk aan bod komen.

Het mainport Art Netwerk kent inmiddels een flink aantal van dit soort sites en we kijken altijd rond naar nieuwe mogelijkheden. Deze hebben we gevonden in een Nederlandse Pinterest kloon. Schandalig gekopieerd qua opzet maar het werkt prima. De site is trouwens aardig geïntegreerd met Pinterest en andere social media sites als Facebook en Twitter.

Op http://prikbord.mainportart.nl vindt u de website. Het prikbord bestaat nog geen 24 uur en is dus nog wat leeg, maar daar gaat de komende tijd verandering in komen. En daar kunt u ons altijd bij helpen. Heeft u afbeeldingen die u graag geplaatst zou zien? Advertenties? Flyers? Vul het formulier onder de tab [Toevoegen] in en na goedkeuring wordt deze geplaatst. Het levert u in elk geval weer een link naar uw website op en dat is nooit weg. Voor de waardering door Google telt een dergelijke "backlink" zwaar mee.

Dus plaats uw afbeeldingen, foto's etc ook op het prikbord van Mainport Art. Een afbeelding die op dit weblog wordt geplaatst wordt automatisch meegenomen, dus daar hoeft u niets extra's voor te doen. Zie de "paarse" advertentie over Ootmarsum hieronder en in de afbeelding.

Een belegging in kunst hoort in elke portfolio thuis

Een belegging in kunst hoort in elke portfolio thuis
Maar ook bij kunst is kennis van groter belang dan geld