Wat is nu precies pornografie... ga dat maar eens omschrijven. Lijkt makkelijker dan het is. Wanneer je een deugdelijke definitie van “pornografie” wilt leveren kom je al snel op een weg met veel te veel zijwegen. Maar uw columniste zou uw columniste niet zijn wanneer ze niet op z’n minst een poging waagde.
Allereerst het woord zelf: komt van het Grieks, “pornographos”, met als letterlijke betekenis: schrijven over hoeren - meer bepaald: “pornē” is een hoer + “graphein” is schrijven. Allicht, je gaat niet naar de hoeren om over het weer te praten, dus dat is althans duidelijk, het is spul waar je warm van wordt. Maar... daarbij mag dit spul geen artistieke merites bezitten... daar ga je al. Want wat is “artistiek”? Maar voor we het daarover gaan hebben eerst nog dit: ter zake deskundigen - jawel, je kunt gestudeerd zijn in de pornografie - zeggen dat deze tak van de menselijke expressie “cultuurbepaald” is. Daar zit wat in, ik kan me voorstellen dat een afbeelding of een verhaaltje waar de oude Grieken helemaal van uit hun dak gingen nu in het museum hangt, Jan en Marie en hun kroost staan ervoor met de beschrijving in de hand, zeggen braaf dat het mooi is en bij Jan beweegt niks, Marie wordt ook niet warm en het kroost jengelt en wil naar de wc.
Laten we wel wezen, geen enkele weldenkende directeur van een museum gaat natuurlijk pardoes pornografie aan de wanden van diens cultuurtempel hangen, het zou me wat moois zijn! Beter is het om een paar duizend jaar te wachten tot de obsceniteiten voldoende “cultuurbepaald” ja zelfs “cultuur” zijn geworden zodat tenslotte Jan en Marie en het kroost er geen aanstoot aan kunnen nemen. Daaruit mag u dus de conclusie trekken dat er een dag zal komen waarop ook Hete Cindy met de kogelronde siliconenborsten, anno 2012 nog in haar stringetje op de pornosite, vanzelf ook “cultuurbepaalde cultuur” zal worden en in het museum komt te hangen.
Ziet u nu wel dat het allemaal niet zo eenvoudig is als u wel zou kunnen denken? Waar zijn we gebleven... O ja, de “artistieke merites”, en dat de echte porno daar niet op mag bogen. Want zo ja, dan heet het geen porno meer maar: “Erotica” en dat is... Kunst. En, nog iets, dan hoeft het niet eens duizenden jaren liggen rotten om cultuurbepaald te worden, dan mag het meteen, de volgende dag al, in het museum. Want het is Kunst en Kunst hoort in het museum, dat kan een kind begrijpen.
Om niet helemaal de draad kwijt te raken ben ik zelf tot de navolgende definitie gekomen, let op: “Erotica is voor het mooi en het gevoel en porno is voor het lekker en het klaarkomen”. Klaar, praten we nergens meer over. En om de proef op de som te nemen pakken we een vies plaatje dat voor het “lekker” is gekiekt en een ander vies plaatje dat alleen voor het mooi werd gefotografeerd, en we gaan ermee naar trucker Jan in Almere en we laten hem beide plaatjes zien. En goed opletten: als er iets gaat bewegen is het porno en zo niet dan is het erotica. We gaan trouwens ook naar professor Van Harcke in Wassenaar om te controleren of het waar is dat porno inderdaad bij alle rangen en standen iets in beweging zet. De vrouwen van respectievelijk Jan en de professor bij het onderzoek betrekken heeft totaal geen zin, want het schijnt te zijn bewezen dat porno alleen iets doet bij mannen. Da’s mooi, dan zijn we tenminste van dat vraagstuk af. Sterker: uit feministische hoek komt het geluid dat porno “vrouwonvriendelijk”zou zijn! Dus dan is het op z’n minst tegenstrijdig en zelfs getuigend van domheid te noemen om dat gemene spul onder de ogen van een vrouw te duwen en dan zeggen “alsjeblieft mevrouw, wordt daar maar eens even lekker warm van, Cindy doet het ook voor u!”, toch?
En het is dan ook niet waar, want Cindy doet het wel degelijk voor Jan en de professor. Gelooft u uw columniste maar, een klein percentage uitzonderingen daargelaten. Eigenlijk, nu we zo op dit chapiter zijn beland (ik zei in het begin al, pornografie is een weg met vele zijwegen...) ligt het in de natuurlijke lijn der dingen dat de vrouwen van Jan en de professor zelf de hete Cindy uithangen voor hun Jan en hun professor in hun eigen slaapkamer - dan zouden noch Jan en de andere truckers, noch de professor en zijn confraters de site van Hete Cindy hoeven aan te klikken of zelfs Hete Cindy in hoogst eigen persoon met een bezoekje vereren, op haar werkadres in een bordeel of escortservice, of een peeskamertje waar nog veel meer Hete Cindy’s worden geëxploiteerd door seksbaronnen, met alle menselijke ellende van dien. Maar kennelijk heeft er lang geleden al een kink in de kabel gezeten, want niet voor niets heet prostitutie het oudste beroep. Ik wijs trouwens geen schuldige aan, misschien zit het wel bij de mannen, die het juiste fingerspitzengefühl missen en zich ook niet de moeite getroosten om hun vrouw wat beter aan te voelen, je krijgt de vrouw die je verdient niet waar, en omgekeerd.
Nou ben ik zelf een praktische vrouw, zowel wat het dagelijkse leven betreft alsook de spirituele kant van het bestaan. En mijn belangstelling voor pornografie, u weet het inmiddels, niet-voor-het-mooie-maar-voor-het-lekkere, is altijd al vrij levendig geweest. Ik denk omdat ik een sterke fascinatie koester ten aanzien van de menselijke drijfveren en het is nu eenmaal zo dat het menselijk leven, ja zelfs de hele samenleving, zo’n beetje steunt op de oerinstincten en een daarvan is seks. Mijn geliefde voorbeeld is de fotografie: deze stond nog maar net in de kinderschoenen of de eerste naakte vrouw lag al met gespreide benen voor de hongerige lens.
Ik vraag me weleens af: hoe deden de mensen het heel, heel vroeger toen ze nog in dierenvellen gehuld gingen? Pornografie bedrijven bedoel ik. Gesteld tenminste dat ze al voldoende mens waren om te kunnen schrijven en tekenen, met krijt op rotswanden. De aller-oudste tekeningen dateren, heb ik ergens gelezen, van 40 duizend jaar terug en er zit geen porno bij. Maar wat ben ik toch een sufkop! Gesteld dat we tenslotte toch porno zouden aantreffen op een rotswand ergens in een donkere grot, dan heet dat natuurlijk geen porno, dan spreken wij van: “vruchtbaarheidsafbeeldingen”. Want wat waren dat voor figuren, in hun dierenvellen? Precies, dat waren de “goeden wilden” die van Rousseau, u weet wel, en zij hadden geen behoefte aan de uitwassen van de beschaafde samenleving, zij hadden genoeg aan de behoeften van het goede, natuurlijke leven in de natuur, zij waren puur en onbedorven, misschien waren zij wel... beschaafd. Of zouden wij toch meer goede wilden zijn gebleven dan we onszelf willen bekennen en is onze moderne pornografie in feite niets meer of minder dan doorgeschoten vruchtbaarheidssymboliek? Dansten ze veertigduizend jaar geleden nog om een bewegingsloos houten beeld of voor een platte afbeelding op een grijze rotswand, nu zitten de gelovigen gekluisterd aan een computer scherm en kijken toe hoe haar soepele jonge onderlichaam als een goed geoliede machine razend snel in de rondte draait: pornoster Hete Cindy als de vruchtbaarheidsgodin van onze nieuwe wereld, en ze bewijst het!
Vrouwen aller landen, is het niet tijd dat gij zich bewust wordt van uw eigen macht?
Amsterdam, 1 oktober 2012
©MabelAmber®