Translate

donderdag 27 september 2012

Duitse kunst beleeft laatste week in Boijmans Van Beuningen

Deze week is de tentoonstelling ‘De collectie. Duitse kunst van Kiefer tot Henning’ voor het laatst in museum Boijmans Van Beuningen te zien. De tentoonstelling biedt een dwarsdoorsnede van na-oorlogse Duitse schilderkunst uit de eigen collectie, aangevuld met enkele belangrijke werken in langdurig in bruikleen zijn.
Directe aanleiding vormt het schilderij 'Wohin wir uns wenden im Gewitter der Rosen, ist die Nacht mit Dornen erhellt' (1998) van Anselm Kiefer. Dit monumentale werk van 3,80 bij 7,96 meter is afkomstig uit de collectie De Heus-Zomer en is door hen in langdurig bruikleen aan het museum gegeven. Ook kunt u enkele andere tentoongestelde werken zien van een jongere generatie, namelijk van Anton Henning en Neo Rauch, die door privéverzamelaars als langdurige bruiklenen aan het museum zijn gegeven.
‘De collectie. Duitse kunst van Kiefer tot Henning’ geeft niet alleen een indruk van de sterke schilderstraditie in Duitsland, maar laat tevens zien hoe de museumcollectie kan worden verrijkt met werk uit privéverzamelingen. U kunt in drie zalen zo’n vijfentwintig schilderijen bewonderen, aangevuld met enkele sculpturen.
Museum Boijmans Van Beuningen bezit een interessante collectie Duitse (schilder)kunst. Belangrijke aankopen op dit gebied zijn gedaan tijdens het directoraat van Wim Beeren, die Martin Visser aan als hoofdconservator moderne en hedendaagse kunst aanstelde. Tussen 1978 en 1983 verwerft hij belangrijke schilderijen die op deze tentoonstelling te zien zijn, van kunstenaars zoals A.R. Penck, Sigmar Polke, Markus Lüpertz, Jörg Immendorff en Georg Baselitz. Ook de tweede generatie Duitse ‘wilden’ is goed vertegenwoordigd in de collectie. U kunt het werk bewonderen van Walter Dahn, Jiri Dokoupil en Milan Kunc. Deze kunstenaars maken expressieve schilderijen, vaak met klassieke Duitse thema’s en dito symboliek.